Verbetering waterkaarten ?
Deze pagina bevat:
Slechte kaarten, dus deze verbeteren?
Voorwaarden voor plaatsing op de kaarten van het waterbesluit
De aanvraag, de afwijzing en de bron
De bijvangst uit de WOB
Slechte kaarten, dus deze verbeteren?
In 2018 en in 2019 zijn een fors aantal waterkaartbladen aangepast en gepubliceerd, en de afstemming tussen de waterregeling (droge oevergebieden) en het waterbesluit (vrijstelling vergunningsplicht) gemaakt. Wij staan, hoog boven het rivierbed gelegen, helaas nog steeds buitenspel. De kaartaanpassingen betreft gebieden met dichte woningbouw, iets wat je rivierkundig en qua veiligheid niet zou moeten willen. (zeg ik als rivierbed bewoner) Zijn de grote Rivieren betrouwbare (of wordt het toch berouwbare) bouwplekken, waar het nooit fout kan gaan? Niet te diep over nadenken hoor RWS, en het klimaat werkt vast wel mee aan jullie gebiedskeuzes. En als het fout gaat en de boel onderloopt trekken we gewoon een rampenfonds open, en blijven de verantwoordelijke beleidsmakers natuurlijk buiten schot. Maar onze waterkaart klopt ook niet, dus ga ik aanvragen of ik hem mag laten verbeteren, dat willen ze vast wel, betere waterkaarten. Dit is een klusje voor de DGWB Directoraat Generaal Water en Bodem die de kaarten beheerd.

Voorwaarden voor plaatsing op de kaarten van het Waterbesluit
Dan heb ik mijn probleem (als techneut werk je met feiten, cijfers en formules) wat nu een bruikbare, discussieloze omschrijving is van een vrijstellingsgebied. Je moet natuurlijk wel aantonen dat je ervoor in aanmerking komt, toch? Ik ga vragen stellen en kom uiteindelijk uit bij de Nota van toelichting die bij de recente kaart aanpassingen was gevoegd. Ik ga er mee aan de slag en vink alle gevraagde voorwaarden stuk voor stuk af om een aanvraag te kunnen doen voor opname op de kaarten. Mijns inziens geen willekeurig bedacht smoesje, maar een gedegen doorloop van de situatie en regelgeving, toch? (bevestigend gejuich, handgeklap, spreekkoren, vuvuzelas, vreugdevuren en illegaal vuurwerk op de achtergrond )

De aanvraag, de afwijzing en de bron
Ik dien een aanvraag in en helaas is het resultaat een vrij algemeen onderbouwde afwijzing. De toon is duidelijk: gewoon een burger, dus afserveren, in plaats van eventuele discussiepunten neer te leggen en om aanvullende beargumentering te vragen. De DGWB (Water en Bodem) voelt zich kennelijk niet geroepen om hun kaarten ook kwalitatief op een correct niveau te brengen, en verwaarloost mijn inziens haar beheerplicht, en de minimaal aanwezige inspanningsverplichting in deze. De argumentatie is onjuist, suggestief en gezwollen, en wordt door ons weerlegt per kerende mail. Ik vraag met name om een 4.84 AWB afweging, want er is een complete onbalans in de belangen en de schade die dit besluit teweeg brengt. Het is iedere keer weer een verrassing hoe mijn wereld (feiten zijn feiten) niet aansluit bij de bluf-je-weg-eruit-met-een-leugen wereld van de ambtenaren. U raadt het al, de afwijzing komt er toch......

Wederom had ik hierna een WOB uitvraag gedaan, want tot nu wordt ik iedere keer beloond met leuke informatie. Ook nu wordt ik niet teleurgesteld. Die collega met kennis van zaken zit bij CD, Corporate Dienst, en is dezelfde die me o.a. heeft vals voorgelicht, deelnam aan de feitelijke aanpassing van de Beleidsregels Grote Rivieren om ons te hinderen, ontlastende documenten achterhield over de 30m2 vrijstelling, en de staatsraden voorloog bij de Raad van State. De man die in zijn eentje al ruim 4,5 jaar onze vergunning tegenhoudt, mijn beste vriend dus. En weer verwijst hij naar de speciaal voor mij aangepaste BGR.........
En wat voor een incompetentie dat je onder het mom van gedegen behandeling zo de boel voorliegt, en durft te suggeren dat je gedegen werk levert. Een echt Rutte nazaat deze behandelende DGWB ambtenaar, ik denk dat P&O er op selecteert op dit ministerie, en dat er slechts sporadisch een klokkeluider wordt aangenomen. Per ongeluk natuurlijk, ze hebben liever laffe meelopers.

De bijvangst uit de WOB
Het fijne van WOB is dat er altijd weer bruikbare documenten in zitten om de kwaliteit van de werkzaamheden van onze ambtenaren te controleren. Mijn aanvraag is overduidelijk op geen enkele wijze inhoudelijk beoordeeld of besproken conform de vereiste procedure: alleen een beetje roddelen, en bovenstaande mails voor de afwijzing.
Maar dankzij de WOB snappen we de reden dat ze geen toezegging willen doen. RWS heeft ooit het rivierbed met al zijn landschappelijke afwijkingen netjes in kaart gebracht waarbij onze locatie als bergend regiem worden gekenmerkt op kaart Waal 6 vanwege onze hoogwatervrije ligging. (Dit verklaart onze vergunning uit 1992, deze hoogwatervrije ligging gaf ons dus een Wet Beheer Rijksrivieren, WBR 2a vrijstelling.)

Het hoogwatervrije (bergende) gebiedje ( (6) boven Heerewaarden) wordt de nek omgedraaid omdat men geen versnippering wil hebben van kleine gebieden (eilandjes), de consequentie van deze afweging (ooit aan bewoners gedacht?) verwoest ons leven en onze financiën precies 10 jaar later.... augustus 2017 doen we een aanpassingsaanvraag voor een eerder al verleende vergunning.
Met de opgedane detailkennis over het rivierbed gaat RWS daarna aan het werk om het rivierbed opnieuw in te delen. Deze nieuwe classificatie van het rivierbed is op twee leesten geschoeid:
Luiheid: want als er niet kapitaalintensief is gebouwd willen ze daar niets van weten, één bewoner is géén bewoner, en dus geen beheerslasten voor RWS. Eindelijk een ministerie die geen lijstjes wil maken. Dit is de gehaktmolen waar wij in vermalen zijn.
De tweede afweging is zorgelijker: Waterveiligheid heeft een prijs. Als heel veel bebouwing zich kritisch gedraagt in de rivier (stuwend, afvoer belemmerend) dan is veiligheid geen issue, maar wordt er voor de centjes van de investeerders gekozen, zelfs als er nog niet eens gebouwd is op een locatie worden er al gebieden vrijgesteld. (zie recente aanpassingen waterkaarten) Uw veiligheid is RWS dus geen kostenderving van de project ontwikkelaar waard. Dus in Zaltbommel gewoon 300 woningen buitendijks in project Buitenstad bouwen, in de lokale rivierkundige flessenhals zonder een strenge stromingsevaluatie middels het Rivierkundig Beoordelingskader RBK. Daarmee zijn o.a. Tiel en Nijmegen de klos door de wateropstuwing stroomopwaarts bij hoogwater op de Waal, maar bouwen gaan we!
De overheid als incompetente beslisser en verantwoordelijke voor wateronveiligheid: toch wel ! Dit zijn de RWS mannen die onze veiligheid moeten garanderen..... Op naar een volgebouwd rivierbed en een tweede 1995! Te bizar voor woorden...

Voor onszelf was de evaluatie methode wel verhelderend: Een klein gebied met weinig bebouwing geeft dan wel rivierkundig het minste rivierkundige hinder m.b.t. afvoer en opslag maar juist hier worden je alle voordelen ontnomen en je van bergend regiem en naar stroomvoerend regiem verplaatst en maximaal tegengewerkt door CD (Corporate Dienst RWS). Tenminste als er geen theetuin ligt (op kaart Waal 6 bij Heesselt opmerking D benoemt als een bottleneck). Dan doet RWS zijn uiterste best alle illegale bouw goed te praten, te gedogen en zelfs te vergunnen tegen alle wetgeving in. Dat is het lastige van RWS: de aandachtige lezer concludeert terecht dat het niet houden aan waterwet en eigen beleidsregels BGR het standaard gedrag is, maar de willekeur wie er wordt benadeeld of bevoordeeld is volstrekt onduidelijk voor de oppervlakkige lezer. Willekeur is troef, de ambtenaar als wetgever, rechter en beul in één, en fors onderhevig aan politieke beïnvloeding.
Het uitgangspunt (hieronder) van de rivierkundige evaluatie wordt met voeten getreden omdat CD niet onze 1992 bouwvergunning met WBR 2a vrijstelling beoordeeld, maar alleen over ons zit te vuilbekken zonder arbeid voor salaris te leveren bij onze aanvraag. Anders hadden we nu onder de Waterwet een 6.16 vrijstelling mogen ontvangen, zoals we hebben aangevraagd.

Dus vragen we de baas van de DGWB wederom om zijn werk te gaan doen middels een ingebrekestelling. want we vallen weldegelijk onder de criteria voor een (in 1992 ontvangen) vrijstelling van de vergunningsplicht. De uitkomst van de ingebrekestelling weet ik al, ze (CD) gaan te vuur en te zwaard liegen dat ik nooit een WBR 2a vrijstelling had, en weer geen vrijstelling kan krijgen. Mijn laatste zin van de ingebrekestelling zal vermoedelijk geen indruk maken: "Ik hoop dat de DGWB ons kan helpen door gewoon de wet te volgen, niets meer, niets minder". De DGWB doet niets, behalve naar de CD hollen....... En daar zit één ambtenaar die nooit meer zal toegeven....... Wel politieke mooipraat, maar als het op belangenafweging aankomt dan schort er nog wel wat aan. Misschien dat het tijd is om het begrip Januskop aan de lezers uit te leggen?
En ja hoor, de afhandeling van de ingebrekestelling is te laat als gebruikelijk en bevat de reeds verwachte leugens:
De verstuurde stukken zijn bezien stelt men (ik geloof het niet, maar ga het ook niet meer controleren met een WOB. Deze worden ook van voor tot achter geredigeerd snap ik uit het Rutte-SMS-beleid) ze maken zich er nog luier en incompetenter vanaf dan ik verwacht had. De inhoudelijke en rivierkundige toetsing en conclusie van RWS had ik al gezien in bovenstaande WOB. (Beetje roddelen en nul inhoudelijke beoordeling.) Je toont aan dat je hoogwatervrij ligt, en dat alle details uit de kaarten zijn verwijderd omdat men te lui is voor gedetailleerd beheer, maar dat is voor de DGWB geen aanleiding om de fouten te corrigeren of zelfs een afweging te maken iemand tegemoet te komen omdat het een ander veel oplevert, en het jezelf niets kost. Een waardig ambtenaar van het ministerie I en W, Bedankt voor je inzet en menselijkheid Jaap.
OK, deze route gaat doodlopen. Maar ik kan op mijn sterfbed niet zeggen dat ik er geen werk van heb gemaakt om de bestaande watervergunning na een minimale woningaanpassing opnieuw vergund te krijgen. Dat ik niet zuiver en feitelijk te werk ben gegaan. Dat ik niet iedere steen boven water heb willen tillen. De werkwijze van de ons dienende ambtenaren heb willen fileren, en de falende RWS organisatie aan u voorschotel ter beoordeling.
Ik moet tegen mijn karakter in toegeven dat ik het verlies van de almachtige leugenaars en incompetente onwilligheid, het verloren heb van de neo-liberalistische gedachte dat veiligheid geen geld mag kosten, en luiheid in kaartbeheer nu eenmaal een hoger doel is dan het volgen van de waterwet en rechtvaardigheid en medemenselijkheid begindsels.
Alle betrokken ambtenaren van RWS en min van Infrastructuur en Waterstaat zullen hopelijk ook op hun sterfbed met gepaste trots op hun dienende carrières bij de overheid terugkijken denk ik..... Kijk eens jongen, opa (of oma) staat zelfs in een blog...........