WOB waterkaarten
Deze pagina bevat:
Slechte kaarten, nieuw probleem?
de WOB: hoe maak je zulke slechte kaarten eigenlijk?
Bukra fil mish-mish
Slechte kaarten, nieuw probleem?
Bij het vooroverleg heb ik meerdere malen gevraagd naar onze hoogwatervrije ligging die in 1916 , 1992 en 2012 resulteerde in een directe vrijstelling van vergunningplicht (6.16 Waterbesluit) Het RWS antwoord was toen “dat het gebied niet op de kaartblad 55 bijlage IV stond, dus de hoogwatervrije ligging niet van toepassing kon zijn.” Er werd dus niet gezegd dat het niet hoogwatervrij was overigens, maar wel dat de kaarten maatgevend zijn. Overigens zijn hiërarchisch gesproken de BGR kaarten van de laagste orde, als een gebied is vrijgesteld van de watervergunningsplicht op de kaarten van waterbesluit dient de BGR deze te respecteren.
Uit onze WOB 10% documenten blijkt dat ook RWS al heel lang op de hoogte was van het ontbreken van enige detaillering op de kaarten en dat men vanwege alle klachten en problemen keihard aan het werk was de kaarten kwalitatief te verbeteren middels een interne inventarisatie en navraag bij de gemeenten, in samenwerking met DGWB, die primair verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de kaarten. (Directoraat Generaal Water en Bodem)
Uit de evaluatie van de BGR had ik al een voorbehoud gelezen (4.14.1 onderstaand) over de kwaliteit van de de kaarten, waar in de evaluatie ook interne RWS rapporten worden aangehaald over de incorrecte kaarten en de frustraties die daar uit volgden. De zeer grove gebiedsindeling (te veel werk? bestuurskundig niet relevant?, geen data voorhanden? strategische opzet van RWS DGWB?) heeft dan wel als gevolg dat er mensen (ik ben de enige niet) kapot gemaakt worden, relaties potentieel duurzaam ontwricht door de stress en woede die mensen langzaam maar zeker misvormt, en dat het geld voor de oude dag opgaat aan procederen tegen RWS die je met plezier en zonder gene kapot maakt. Ik heb me feitelijk niet tijdig gerealiseerd wat 4.14.1 impliceerde. Tenslotte was dit pas mijn eerste aanvraag voor een watervergunning toch, en ooit had ik toch nog vertrouwen in ambtenaren en rechters? Maar de uitkomst voor nu is: we krijgen geen vrijstelling meer omdat RWS prutskaarten in elkaar flanst zonder enige landschappelijke kenmerken en die RWS daarna als beoordelingsdocument gebruikt om terechte hoogwatervrije locaties onterecht af te wijzen, en onterecht nog onbebouwde locaties er aan toevoegt voor vrijstellingen voor toekomstige projectontwikkelaars in gebieden die over een paar decennia permanent blank staan. Het is dus gekende kennis bij RWS, en hun afwijzing op grond van de kaarten behorende bij de BGR is een grove onzorgvuldigheid.
De evaluatie van ingenieursbureau Royal Haskoning/DHV op de BGR 2016:

De WOB: Hoe maak je zulke slechte kaarten eigenlijk?
De vierde WOB die we in werking hebben gezet gaat over de erbarmelijke kwaliteit van de waterkaarten, die niet overeenkomen met de rivierkundige en landschappelijke realiteit, en zelfs niet onderling met elkaar: Jammerlijk prutswerk dus. Standaard na 4 weken de termijnverlenging ontvangen. Maar wat er gebeurt, er komt maar geen toezending. Aanmaning, na aanmaning, na aanmaning levert ons excuses, en smoesjes, en leugens op: maar geen antwoord. Gelukkig hebben we een zolder om de smoesjes op te ruimen maar vanaf juni 2021, en na een paar keer telefonisch contact staan we nog steeds op slopershoogte. De schijn wordt gewekt met "we zijn hard aan het werk voor u", maar ik weet inmiddels hoe de olifantenpaatjes lopen op het Ministerie, en al meerdere malen ben ik aantoonbaar tegengewerkt, voorgelogen en halve WOB' s ontvangen. Maar laten we voor nu het DGWB alle voordeel van de twijfel geven. Alleen met volharding en creativiteit krijg je soms informatie boven water bij onze overheid. En mijn woede helpt vol te houden. Maar de verantwoordelijke van de kaarten is helemaal niet met de WOB bezig. Na vier maanden koppel ik terug aan het Departement van Vergetelheid, gezeten in Askaban (is een grapje, komt uit Harry Potter), waterdrager van dienst:

En je kan de DGWB baas een mailtje sturen, maar die klikt je zonder beantwoording in zijn digitale prullenbak. Mensen kunnen hem niet boeien. En iedereen zwijgt, iedereen negeert je, wat een clubje laffe eerloze ambtenaren zeg, walgelijk.
Oh nee toch niet, de waterdrager wil wel een vergadering beleggen. Nou daar heb ik bij voorbaat al geen vertrouwen in. Wat ik al niet bij RWS voorgelogen en afgezeken ben in hun minachting. Ik heb de betreffende ambtenaar een beetje impulsief antwoord geschreven, het was op een drukke dinsdag herinner ik me:





Ja, ik dacht dat ze dan nu wel een contractje aan zouden bieden. Bouwrecht kopen met zwijgplicht. Niets meer gehoord van de waterdrager, maar misschien meldt hij zich morgen wel.
Morgen als de abrikozen bloeien. Bukra Fil Mish Mish
(31dec2021)