BGR aanpassingen

Deze pagina bevat

De aanpassingen in de BGR

de 10% niet-inbare-knevelarij

RWS repressie in cijfers

Overzicht en interne RWS presentatie

De aanpassingen in de BGR

RWS heeft het afwegingskader BGR 2019 dusdanig aangepast dat er enorme nadelige effecten optreden voor het herbouw volume van onze (en hopelijk niet ook de uwe) woning. Ook bedenkt RWS een uiterst laakbare aanpassing op de al decennia  gebruikelijke manier van sloop en herbouw. Gewoon, om uw bouwkosten volkomen onnodig te verhogen.

Allereerst negeren ze de eigen en wettelijke omschrijvingen van het rivierbed en veranderen ze dit in twee verticale lijnen tot in de hemel zodat nu de vliegtuigen door het rivierbed vliegen (Stichting Urgenda, dit is je kans: de vliegtuigen in het rivierbed moeten allemaal een vergunning vragen, en dat duurt 5 jaar bij RWS)  Dit heeft als "nut" dat we m3's woonruimte buiten het rivierbed niet meer af kunnen trekken, en ook moeten we nu al het bouwvolume onder het maaiveld meerekenen. Weet u wel hoeveel heipalenvolume we nodig hadden die we nu niet meer als logeerkamer en bijkeuken kunnen gebruiken? Alle ooit zo duidelijke plaatjes, toelichtingen, en rivierbed omschrijvingen zijn door de dieven in de nacht uit de BGR2019 verwijderd, alsof je daarmee de wetgeving kunt aanpassen, ja, alsof je wetgever bent.

Sociale jongens, die RWS ambtenaren die dit bedachten. Ik had iets kunnen schrijven over Vaseline/Burgers/Anaal/Ongewenst maar dan schiet ik jammerlijk onder mijn blog doelstellingen door. Maar dan had ik dit toch ook weg moeten halen. Ik zweet en twijfel als een puber, maar u leest ook gewoon door toch? 

 

We sommen wat consequenties op:

 

 

De 10% niet-inbare-knevelarij

Je mag dus nog wel 10% groter bouwen, maar bij nieuwbouw moet je deze eerst bouwen bij het oude huis (eenmalige uitbreiding), dan mag je alles slopen, dan weer opnieuw bouwen in het net gesloopte volume (herbouw van gelijke omvang), in plaats van in een keer slopen en herbouwen zoals al decennia van toepassing was. Dan heb je in ieder geval een stevig schadepostje dankzij de beleidsmakers bij RWS. Je wordt willens en wetens bestolen van geld dat je niet zou hoeven uit te geven voor de BGR 2019 : ik noem dit niet-inbare-knevelarij.  En ja, dit is een ambtsmisdrijf. En nee, ze willen er niets over kwijt.  Met welk recht en met welke rivierkundige noodzaak moeten de kosten voor de herbouw van verpauperde woningen in het rivierbed worden verhoogd ? En de grote baas van DGRW vindt het allemaal OK blijkens de WOB documenten die we hebben ontvangen. De gemaakte BGR2019 - BGR2014 aanpassingen heeft een forse overlap met de teksten die ik over de WOB heb geschreven dus verwijs ik daar naar toe m.b.t. de aanpassingen die gemaakt zijn in de BGR. Het andere BGR 2109 geneuzel laten we voor wat het is.

Strekking bij RWS blijft dat ze herbouwende buitendijkse burgers voorliegen, remmen en straffen, maar fluks op de knieën gaan om de behoeften van de projectontwikkelaars te bevredigen.

RWS, we doen er echt alles aan om het de burger moeilijk te maken....................  van A naar slechter.

RWS repressie in cijfers

Ik heb er niets van teruggevonden, en toch bespeur ik een niet vastgelegd (?) jarenoud beleid bij RWS om de bewoners die al generaties in het rivierbed verblijven het leven moeilijk te maken met een toenemend aantal (onwettige) bouwrestricties in de BGR. (Of je moet een theetuin exploiteren waar Waalweelde komt lunchen?) Zitten we in de weg soms, op al onze al generaties geleden ingenomen toplocaties? Moeten de we wijken voor het geld van projectontwikkelaars? Wat dan anders?

Ik heb een rekenopzetje gemaakt met als basis onze woning. Hierbij maak ik gebruik van de in de verschillende jaargangen BGR beschikbare bouwrechten, die overigens ook al per editie anders worden gebruikt door RWS. (wetteloosheid kent geen regels) Omdat ik er vanuit ga dat u niet echt in een heipaal kunt wonen, trek in dit ondergrondse mee te rekenen volume af van totaal bovengrondse volume zodat u precies weet hoeveel-huis-om-in-te-wonen (bovengronds) u overhoud als RWS met u klaar is.  

Nu, de conclusie is duidelijk: Als je bewoner van het rivierbed bent, heb je van RWS helemaal niets goeds te verwachten. Als wij in 2006 onze aanvraag hadden gedaan, bij een vriendelijke welwillende en correct werkende RWS ambtenaar dan was ons toelaatbaar woning volume bijna 3 keer groter geweest dan nu, terwijl er geen enkele bovenliggende wetgeving is veranderd. Deze terreur is aan niets en niemand anders toe te schrijven dan aan de werkgroep Rivierbeheer. Dus dat er sprake is van repressie is duidelijk, en dat wet voor iedereen gelijk is, zoals ik in het eerste overleg te horen kreeg, is dus totale onzin als je met RWS vergunningen-ON en de werkgroep Rivierbeheer te maken hebt. En dan moet de groepsverkrachting RWS + Raad van State nog plaatsvinden. Want de bestuursrechter ontneemt ons onwettig genoeg ook nog de 30m2 bouwmogelijkheden.

Overzicht en interne RWS presentatie

RWS heeft een bijna compleet overzicht gemaakt van de aanpassing BGR2014 - BGR2019, en een krachtige POWER-point presentatie om alle ambtenaren tot in de kleinste details professioneel te trainen in correct gebruik van de BGR2019.  Onder aan blz. 2,  de beperkte mogelijkheden voor ruimtelijke ontwikkelingen kan ik wel "iets" bij voorstellen. Lees nog even de doelstelling van BGR aanpassing op blz. 3 "Meer bewegingsvrijheid voor initiatiefnemers om ruimtelijke ontwikkelingen te ontplooien" Hilarische presentatie en woordgebruik. De verpakking van repressie, leugen en knevelarij is vrolijk genoeg, maar de BGR2019 is en blijft  vol staan met volkomen onwettige besluiten, en bedoeld om terreur te formaliseren.